ŘANDA HAVEL LEGAL advokátní kancelář s.r.o.
Truhlářská 13-15
110 00 Praha 1
| telefon: | 222 537 500 |
|---|---|
| e‑mail: | |
| www: | www.randalegal.com |
V posledních měsících média zaměřují svoji pozornost na právní novinky související s pandemií covid-19. Právo se ale vyvíjí také v jiných oblastech. Již 12. července 2020 nabude účinnosti nové nařízení Evropské unie, které zásadním způsobem upraví poskytování takzvaných online zprostředkovatelských služeb.
Podle nařízení [1] se za online zprostředkovatelskou službu považuje každá služba, která splňuje všechna následující kritéria:
Může se tedy jednat třeba o zprostředkovatele ubytovacích služeb (např. Airbnb nebo Booking.com), online aukce a tržiště (např. Aukro), zprostředkovatele přepravních služeb (např. Uber) nebo srovnávače cen, na kterých lze zboží nebo službu jiných podnikatelů rovnou objednat (např. Heureka).
Cílem nařízení je vytvořit spravedlivé a transparentní podmínky při nabízení podnikatelských aktivit prostřednictvím online zprostředkovatelských služeb. Nařízení v této souvislosti ukládá jejich poskytovatelům (tj. těm, kteří provozují zmíněné zprostředkovatelské weby a aplikace) celou řadu nových povinností.
Poskytovatelé zprostředkovatelských služeb mají zejména následující povinnosti:
1) Upravit smluvní/obchodní podmínky: Poskytovatelé online zprostředkovatelských služeb musí sepsat své obchodní podmínky jasným a srozumitelným jazykem a musí je umístit tak, aby byly snadno dostupné. Takové obchodní podmínky musí zároveň obsahovat:
2) Zavést a provozovat interní systém pro vyřizování stížností podnikatelů: Takové stížnosti mohou směřovat třeba proti neoprávněnému pozastavení poskytování online zprostředkovatelských služeb. Tento systém musí být pro podnikatele, kteří využívají online zprostředkovatelských služeb, snadno přístupný a bezplatný. Dále musí být založen na zásadách transparentnosti a rovného zacházení. Poskytovatel zprostředkovatelských služeb musí zároveň zajistit, že stížnosti budou v rámci tohoto systému vyřízeny v přiměřené lhůtě.
3) Shromažďovat informace o fungování a efektivnosti interních systémů na vyřizování stížností podnikatelů: Součástí těchto informací má být celkový počet podaných stížností, hlavní druhy stížností, průměrná doba potřebná na jejich vyřízení a souhrnné informace o výsledku stížností. Poskytovatel zprostředkovatelských služeb musí dále zajistit, že veřejnost bude mít k těmto informacím snadný přístup. Tyto informace musí navíc ověřovat alespoň jednou ročně a v případě potřeby je aktualizovat. Podnikatelům využívajícím online zprostředkovatelských služeb by zveřejnění těchto informací mělo pomoci zjistit, jaké problémy mohou v souvislosti s online zprostředkovatelskými službami vzniknout a jakým způsobem budou zpravidla vyřešeny.
4) Popsat hlavní parametry pro pořadí podnikatelů na webu nebo v aplikaci: Poskytovatel zprostředkovatelských služeb musí popsat hlavní podmínky pro určování pořadí, v jakém se nabídky či profily jednotlivých podnikatelů budou objevovat na příslušném webu či v aplikaci. Tento popis musí poskytovatel průběžně aktualizovat. Nařízení v této souvislosti připouští možnost ovlivnit toto pořadí za úplatu, ale v takovém případě musí být parametry této placené služby taktéž výslovně popsány v obchodních podmínkách.
5) Určit nejméně dva mediátory: Jedná se o určení mediátorů, s nimiž jsou poskytovatelé zprostředkovatelských služeb ochotni spolupracovat v případě mimosoudního řešení sporu s některým z podnikatelů využívajícím jejich služeb. Tito mediátoři musí být:
6) Vypracovat kodex chování: Účelem tohoto kodexu chování je přispět k náležitému uplatňování nařízení (resp. práv a povinností, které z něj vyplývají). Jeho vypracování sice není povinné, ale je doporučeno Evropskou komisí.
Pravidla poskytování online zprostředkovatelských služeb jsou ode dne účinnosti nařízení (tj. 12. července 2020) závazná. Nesplnění takových povinností proto může být sankcionováno. Nařízení ukládá jednotlivým členským státům EU, aby přijaly účinné, přiměřené a odrazující sankce za porušení takových povinností. Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky v současné době připravuje zákon, který by měl takové sankce stanovit. Jeho návrh se momentálně nachází v připomínkovém řízení. [2] Podle tohoto návrhu by za porušení povinností vyplývajících z nařízení hrozila poskytovateli online zprostředkovatelských služeb pokuta až do výše 10.000.000,- Kč.
V této souvislosti upozorňujeme, že i bez přijetí shora uvedeného zákona může porušení povinností stanovených nařízením představovat nekalosoutěžní jednání, [3] případně nekalou obchodní praktiku. [4] Lze proto doporučit, aby poskytovatelé online zprostředkovatelských služeb nepodceňovali povinnosti stanovené nařízením.
Vzhledem k tomu, že obchodní podmínky mají zpravidla povahu komplexního dokumentu a jakýkoli zásah do jejich struktury či obsahu musí být proveden pečlivě a při zvážení všech relevantních právních předpisů, měli by se poskytovatelé online zprostředkovatelských služeb přizpůsobit podmínkám nového nařízení co nejdříve.
JUDr. Jan Ožana, advokát a zapsaný mediátor
Mgr. Jakub Adámek, advokátní koncipient
Truhlářská 13-15
110 00 Praha 1
| telefon: | 222 537 500 |
|---|---|
| e‑mail: | |
| www: | www.randalegal.com |
[1] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1150 ze dne 20. června 2019 o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb.
[2] Viz https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=KORNBPSHPYHP.
[3] Ust. § 2976 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
[4] Ust. § 4 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
Některé kauzy poslední doby z prostředí obchodních korporací poukazují na to, že ne vždy korporace dodržují základní lidská práva, a to i přes existenci různých lidskoprávních dokumentů. V tomto článku se tak podívám...
Od začátku ruské invaze na Ukrajinu Česká republika, jako země s početnou ukrajinskou diasporou, přijímala prchající z Ukrajiny. Česká republika se ráda stavěla do role premianta a vzoru, jak zvládnout bezprecedentní...