Recenze knihy Dostalíkovy hlášky: Fragmenta Dostalíkova

Publikaci Dostalíkovy hlášky: Fragmenta Dostalíkova s podtitulem Životní moudrost jednoho (ne)obyčejného právníka vydalo Nakladatelství a vydavatelství Ondřej Kočan ve spolupráci s Nugis Finem Publishing. Kniha má 200 stran a jejími autory jsou Petr Dostalík, Jakub Jan Fiala, John Altair Gealfow a Ondřej Kočan. V deseti kapitolách se věnuje zejména krásám římského práva, akademickému prostředí nebo novému občanskému zákoníku.

30. 1. 2020 Josef Bártů

Publikace si klade za cíl odlehčit akademické prostředí, ukázat studium na právnické fakultě v trochu jiném světle a povzbudit pedagogy v jejich snažení předávat vědomosti dalším generacím. Hned na úvod je třeba říct, že se jí to daří skvěle.

Ústřední postavou celé knihy je Petr Dostalík, který působí jako docent na Právnické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, kde vyučuje římské právo. Semináře a přednášky vede i na Právnické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Studenti se s ním mohli potkávat i na Právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Rozhodně nepatří mezi konvenční vysokoškolské pedagogy. Svérázný způsob vedení seminářů, vtip, nadhled a umění předat poznání studentům a posluchačům z něj dělají legendárního vyučujícího. Na svých hodinách ukazuje, že právo není nuda, šeď a učení se paragrafů nazpaměť. Ve stejném duchu se nese i recenzovaná publikace, jejíž ústřední část tvoří právě Dostalíkovy hlášky zapisované jeho studenty po dobu osmi let.

Jde o dílo čtivé a humorné, pro právníky i neprávníky. Díky propojení vtipných průpovídek i vážného vzdělávacího obsahu baví a vzdělává zároveň. Mimo bonmotů obsahuje i zajímavosti z římského práva. Nechybí ani postřehy Dostalíkových přátel a manželky či jeho nejoblíbenější fragmenty z Digest. [1]

O kvalitě knihy asi nejlépe vypovídá jedna z hlášek Petra Dostalíka, kterou v ní najdete: „Abych si mohl něco hezkého přečíst, tak si to napřed sám musím napsat.“ Dílo obsahuje nejlepší výběr z toho, co od něj mohli studenti slyšet. Řadu hlášek tvoří i narážky na tzv. nový občanský zákoník. Hned v první kapitole s názvem O kráse římského práva se dočtete, že: „Každý velký zákonodárce podléhá dojmu, že jeho dílo je geniální. Podlehl tomu císař Justinián i profesor Eliáš. Císař Justinián byl ovšem úspěšnější, protože zakázal změny v Corpus Iuris Civilis zákonem.“ V části O kolegiální rivalitě nalezneme citaci Dostalíka v tomto znění: „Pokud uvidíte profesora Eliáše, jak běží po ulici se síťkou a chytá roj včel, tak je to proto, aby dokázal, že všechna ta ustanovení NOZ jsou životaschopná. A to pan profesor Eliáš tvrdí, že pečlivě přečetl celá Digesta. Pchá! To kecá!

Názornost příkladů využívaných ve výuce dokazuje Dostalíkův bonmot z kapitoly O životě, politice a právu: „Jaký je rozdíl mezi porušením dobrých mravů a hrubým porušením dobrých mravů? No asi jako mezi táborem a koncentračním táborem.“ Vždy na začátku vyučování Dostalík sděluje studentům základní informace: „Cílem tohoto předmětu je naplnit mi úvazek a zkazit mi pátek“. Ani jim nezapomíná vysvětlit, proč by se měli věnovat právě jeho předmětu: „Sommer, Vážný, Heyrovský a já. To jsou důvody, proč studovat římské právo.

V knize se dočtete, proč je římské právo základem moderního studia práva, kdo to byl Quintus Mucius Scaevola nebo na jakých místech se občanský zákoník rozchází se zásadami římského práva. Část publikace informuje i o studiích a životě protagonisty. Dozvíte se, proč nechodil na přednášky, jaká je jeho oblíbená hospoda nebo jak zvládá cestování mezi Plzní a Olomoucí.

V roce 2011 vznikla na Facebooku skupina, ve které studenti sdíleli každou novou hlášku svého oblíbeného vyučujícího Petra Dostalíka. Stala se místem, které jsem navštěvoval, když jsem měl špatnou náladu nebo ztrácel chuť do učení. Teď jsou pro mě tímto místem Dostalíkovy hlášky v tištěné podobě. Neměly by chybět v žádné knihovně studenta právnické fakulty, uchazeče o studium práv nebo právního nadšence, aby v nich, stejně jako já, našli poučení, vtip a důkaz, že právo je hlavně zábava.

Knihu si můžete zakoupit na www.dostalikovyhlasky.cz.

Publikace: Dostalík, Petr, Jakub Jan Fiala, John A. Gealfow a Ondřej Kočan. Dostalíkovy hlášky: fragmenta Dostalíkova. V Plzni: Ondřej Kočan v koedici s Nugis Finem Publishing, 2019. ISBN 978-80-906546-3-1.

Autor: Josef Bártů

[1] Digesta (celým názvem „Digesta seu Pandectae“, česky Dílo (nebo Sbírka) vše obsahující) vznikla v letech 530–533 n. l. Jsou součástí zákonodárného díla císaře Justiniána nazývaného od 16. stol. Corpus Iuris Civilis. Jejich kazuistický charakter umožňuje snadné vniknutí do základů právního myšlení.