JUDr. Hynek Brož
advokátní koncipient v advokátní kanceláři Vašíček a partneři s.r.o.
e‑mail: |
---|
Následující článek přináší rozbor právní úpravy zaměřené na to, jakým způsobem byl do českého právního řádu zaveden systém dozoru a kontroly nad vnitrostátní přepravou odpadů. Povinnost zavést takový systém ukládá jednotlivým členským státům Evropské unie nařízení č. 1013/2006 o přepravě odpadů (dále jen „nařízení č. 1013/2006“). V případě, že podnikající osoby při přepravě odpadů nebudou dodržovat své zákonné povinnosti, může jim správní orgán uložit sankce.
V čl. 33 nařízení č. 1013/2006 je upravena povinnost pro jednotlivé členské státy Evropské unie (dříve Společenství) zavést vhodný systém pro dozor nad přepravami odpadů výhradně v jejich jurisdikci a pro jejich kontrolu. Tento systém má zohlednit soulad se systémem Evropské unie zavedeným hlavami II a VII tohoto nařízení. To vychází již z bodu 13 jeho preambule, podle kterého: „Přestože je dozor nad přepravou odpadů uvnitř členského státu a její kontrola pravomocí dotyčného členského státu, měly by vnitrostátní systémy týkající se přepravy odpadů brát v úvahu potřebu soudržnosti se systémem Společenství, aby byla zajištěna vysoká úroveň ochrany životního prostředí a lidského zdraví.“ Tuto pravomoc, aby vhodný systém zavedly jednotlivé členské státy, umocňuje čl. 1 bodu 5 nařízení č. 1013/2006, ze kterého vyplývá, že právě na přepravu odpadů výhradně v rámci členského státu se vztahuje pouze čl. 33 nařízení č. 1013/2006. O nastavení kontrolních systémů jednotlivých členských států jsou informovány ostatní členské země prostřednictvím Evropské komise.
S přijetím nového zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech (dále jen „zákon o odpadech”), došlo k rozšíření a zpřesnění povinností, které musí právnické osoby nebo fyzické podnikající osoby při přepravě odpadů na území České republiky splnit.
Česká republika danou povinnost vyplývající z čl. 33 nařízení č. 1013/2006 provedla právní úpravou, která je zakotvena v § 46 odst. 1, 2 a 3 zákona o odpadech. Právnická osoba nebo fyzická podnikající osoba zúčastněná na přepravě odpadu (resp. osoba, která odpad přepravuje) je povinna:
Jak má být silniční motorové vozidlo v době přepravy odpadu označeno, upravuje § 17 vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Vozidlo musí být označeno dvěma pravoúhlými reflexními bílými výstražnými tabulkami o šířce 40 cm a výšce minimálně 30 cm s černým nápisem „A“ o výšce písmene 20 cm a tloušťce 2 cm.
Pro vnitrostátní přepravu odpadů[4] nejsou zákonem o odpadech stanoveny žádné další povinnosti s výjimkou obecných povinností, které musí být splněny při nakládání s nimi. To však neplatí pro vnitrostátní přepravu nebezpečných odpadů. V souladu s § 78 zákona o odpadech musí být taková přeprava navíc ohlášena před jejím zahájením v rozsahu ohlašovacího listu (v něm jsou uvedeny údaje o odesílateli, druhu a množství odpadu a další skutečnosti). Ohlášení se provádí prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí, který provozuje a spravuje Ministerstvo životního prostředí. K přepravě musí být v písemné podobě přiložen doklad obsahující informace podle ohlašovacího listu.
Ve srovnání s předchozí právní úpravou, která byla obsažena v zákoně č. 185/2001 Sb., o odpadech, byla v novém zákoně o odpadech s účinností od 1. 1. 2021 nově stanovena doba, po kterou mohou být odpady po území České republiky přepravovány. To vše s ohledem na rizika spojená s přepravou odpadů a také faktickou nemožnost zkontrolovat, jak je s nákladem během přepravy zacházeno. Při stanovení doby v délce 48 hod. (resp. 24 hod.) bylo zohledněno, že daná doba by měla být dostatečná k přejetí území České republiky v jakémkoliv směru (tedy například z Aše do Ostravy). Nižší doba 24 hod., spojená s přepravou odpadů ze zdravotnické nebo veterinární péče a dále s biologickými odpady, které podléhají rozkladu, byla stanovena s ohledem na vyšší rizika spojená s tímto typem odpadu.[5]
Pro případ, že by právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba nedodržela některé výše uvedené podmínky, stanovuje zákon o odpadech v § 121 v odst. 2 písm. i), j), k) tři skutkové podstaty přestupků. Tedy daná osoba se dopustí přestupku tím, že
Za kterýkoliv z těchto přestupků může být uložena pokuta do 1 000 000 Kč.
Zákon o odpadech s účinností od 1. 1. 2021 zavedl některé nové povinnosti, které předchozí právní úprava neobsahovala. Nejvýznamnější změnou je zavedení maximální doby, po kterou může být odpad na území České republiky přepravován. Stejně tak byla prodloužena doba, po kterou se musí uchovávat doklady související s přepravou odpadů. Zákon o odpadech při nedodržení těchto povinností ukládá pravomoc příslušnému kontrolnímu orgánu za dané porušení uložit pokutu až do výše 1 000 000 Kč. Proto je nutné, aby se osoby, na které se právní úprava ohledně přepravy odpadů na území České republiky vztahuje, seznámily se svými povinnostmi a dodržovaly je.
advokátní koncipient v advokátní kanceláři Vašíček a partneři s.r.o.
e‑mail: |
---|
[1] Například zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí – ADR (Ženeva 1957), vyhlášená pod č. 64/1987 Sb., Evropská dohoda o mezinárodní přepravě nebezpečných věcí po vnitrozemských vodních cestách (ADN) (Ženeva 2000), vyhlášená pod č. 102/2011 Sb. m. s., Řád pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID), který je přípojkem C k Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF), vyhlášené pod č. 8/1985 Sb.
[2] Předchozí zákon o odpadech počítal s uchováním dokladů související s přepravou odpadu po dobu 3 let. Taková doba byla v souladu s čl. 20 nařízení č. 1013/2006. To nicméně nevylučuje, aby doba pro uchovávání dokladů v rámci vnitrostátního systému dozoru a kontroly nad vnitrostátní přepravou byla delší.
[3] O těchto dokladech bude pojednáno v samostatném článku.
[4] Tento odstavec nedopadá na přeshraniční přepravu odpadů.
[5] Vláda: Důvodová zpráva k zákonu č. 541/2020 Sb., o odpadech, č. 541/2020 Dz.
Od roku 2020 zveřejňuje Evropská komise každoročně Zprávu o právním státu. Její účel je především preventivní, měla by odhalovat problémy, které se v jednotlivých státech Evropské unie objevily za uplynulý rok,...
Aktuálně je Česká republika jednou z posledních zemí Evropské unie, která dosud nedostála svým mezinárodním závazkům v oblasti ochrany dětí před tělesnými tresty. Co má na situaci změnit chystaná novela občanského...