Michaela Zvancigerová
studentka Právnické fakulty MUNI
Zákon o lobbování míří do třetího čtení. Zdá se, že šance lobbistů netransparentně prosazovat svoje zájmy budou po dvou dekádách vyjednávání konečně sníženy – ale bude tomu opravdu tak? Všechno ještě může změnit pozměňovací návrh z pera Marka Bendy (ODS) obsahující výjimky z regulace lobbování. To, zda se Česko bude v boji proti korupci dál pohybovat pod evropským průměrem, určí výsledná podoba zákona.
Lobbování většinou vnímáme v jeho negativním smyslu: lobbisté jsou lidé, kteří chtějí, aby právní předpisy prosazovaly jejich soukromé zájmy. To je špatně, pokud se společnost nemá možnost dozvědět, odkud politická vůle vtělená do zákona pochází. Je totiž v zájmu nás všech vědět, proč vznikají konkrétní zákony.[1] Regulovaný lobbing však nemusí být vždy na újmu. Jak praví „pirát“ Jakub Michálek:
“...lobbing, pokud je transparentní, založený na faktech a mají k němu přístup všechny subjekty, může přispět ke kvalitnějším rozhodnutím. Ale to opravdu nesmí být styl Rittig, Dalík, Janoušek, Pitr, Rédl a jejich nohsledi. Jasná pravidla pro lobbing naopak pomůžou, abychom různé grázly odstavili na druhou kolej a aby si už na vládě či ve Sněmovně neškrtli.”[2]
A právě tato “jasná pravidla” má obsahovat nový zákon o lobbování – v Česku prvotina svého druhu. V něm najdeme legální definici lobbisty, výčet lobbovaných a také pravidla pro evidenci lobbingu v registru. Může být až překvapivé, že v Česku žádná ucelená právní úprava lobbování dosud neexistuje.[3] Možná právě to je důvodem, proč si Česko ve světovém žebříčku korupce nevede nejlépe.
Korupce v Česku, ale i ostatních státech Evropské unie je – a velmi pravděpodobně také bude. Většina států ale už před desetiletími přijala předpisy, které jí mají zabránit, zatímco u nás na komplexní právní úpravu stále ještě čekáme.[4] To se odráží i na tzv. Indexu vnímání korupce zpracovaného Transparency International.[5] V tomto indexu se Česko umístilo na 41. místě ze 180 zemí světa a se svými 57 body ze 100 patří k podprůměru Evropské unie.[6]
To nepotěšilo Evropskou komisi, která už v roce 2023 zahrnula mezi svých 6 doporučení pro posílení právního státu v ČR bod o nastavení právního rámce lobbování.[7] Komise hrozí, že pokud ČR zákon do března roku 2026 nepřijme, nedostane část peněz z rozpočtu EU. Legitimita pohrůžky plyne z Národního plánu obnovy. To je dokument, do kterého Česko a Komise společně zapracovali opatření k “nastartování ekonomického růstu po koronavirové krizi”.[8] Protože převážná část plánu je hrazena z prostředků EU, musí ČR plán plnit, aby dostala svoji „výslužku.“[9] Není tedy divu, že vláda s prosazením návrhu zákona postupuje rychlým tempem. Avšak na úkor kvality.
Návrh zákona o lobování byl schválen vládou 7. března 2024. Vznikl pod dohledem ministerstva spravedlnosti v čele s Pavlem Blažkem (ODS).[10] Už v té chvíli bylo podle odborníků zjevné, že je velmi mezerovitý.[11] pravidla o lobbování se neměla vztahovat na ty “nejvlivnější a nejbohatší lobbisty”,[12] prezidenta či asistenty poslanců a senátorů.[13] Pokud by tedy lobbista chtěl prosazovat svoje zájmy bez registrace, místo poslance by se na schůzku dostavil jeho asistent.
Vzhledem k tomu, že agenda korupce a lobbování tvoří jeden z nejdůležitějších pilířů programu Pirátské strany, patřil poslanec Michálek mezi ty, kteří (vedle nevládních organizací jako Transparency international nebo Rekonstrukce státu) upozorňovali na nedostatky vládního návrhu.[14] Díky tomu Legislativní rada vlády nakonec zrušila výjimky pro všechny výše zmíněné skupiny lobbistů a lobbovaných.[15] Ale v průběhu legislativního procesu nastaly další změny.
S jednou takovou výjimkou přišel také poslanec Marek Benda (ODS). Návrh zákona se projednává v garančním výboru, a to ústavněprávním.[16] Po druhém čtení skupina poslanců v čele s Bendou prosazuje pozměňovací návrh, který podle organizace Rekonstrukce státu podkopává efektivitu zákona o lobbování. Mezi hlavní problémy pozměňovacího návrhu patří:
A co to znamená? Pokud by byly tyto výjimky schváleny, zákon o lobbování by bylo možné obejít. Ptáte se jak?
Vezměme si jako příklad vyjmutí asistentů zákonodárců z působnosti zákona: prakticky by to znamenalo, že pokud by lobbista chtěl prosazovat svoje zájmy u konkrétního politika, komunikoval by s osobou, která mu asistuje, aby se lidé nedozvěděli o jeho zájmech na výsledné podobě zákona. Taková činnost by nespadala pod zákon o lobbingu a nemusela by být evidována.
Benda dále navrhuje zákonnou výjimku pro územní samosprávy, tedy kraje a obce, a jiné korporace, které vystupují jejich jménem. Proč je tento bod problematický? Zaprvé by se týkal “desítek tisíců volených i nevolených představitelů měst a obcí”[18] a zadruhé “instituce jako Svaz měst a obcí ČR či Asociace krajů ČR samy výslovně deklarují lobbing jako své poslání”[19]. Pokud by se tedy jejich lobbování veřejně neevidovalo, nebylo by v mnoha případech jasné, co bylo motivací konkrétního znění přijatého právního předpisu.
Bendův pozměňovací návrh k zákonu o lobbování zahrnuje také bod, kvůli kterému by částečně ztratil smysl registr lobbistů. Ten má vzniknout, aby bylo průhledné, “v jaké oblasti a v čím zájmu budou působit.”[20] Bendův návrh ale šikovně našel cestu, jak se této povinnosti v jistých případech vyhnout.
Otázka, zda bude registr lobbistů fungovat má dva rozměry. Ten první navazuje na pozměňovací návrh Marka Bendy, kdy by se zákon o lobbování věcně nevztahoval na meziresortní připomínkové řízení v případě vládního návrhu zákona. Lobbisté by tedy neměli povinnost evidovat se v registru lobbistů.[21]
Připomínkové řízení mezi ministerstvy předchází schválení vládního návrhu zákona a jeho postoupení do Poslanecké sněmovny. Právě tento úsek legislativního procesu je pro lobbování naprosto klíčový: podoba zákona se zde teprve tvaruje a lobbisté mohou svým dílem přispět k výslednému znění předpisu. Pozměňovací návrhu Marka Bendy ale stanoví, že by se na připomínkové řízení úprava lobbování nevztahovala. Vztahy mezi lobbisty a politiky by tak nadále zůstaly neprůhledné a téměř nic by se nezměnilo, protože by nebyly zveřejněny informace o subjektech prosazujících svoje zájmy. Registr lobbistů by částečně ztratil svůj smysl.
Druhý rozměr funkčnosti registru lobbistů se týká jeho financování. Zatím není jasné, jestli ministerstvo spravedlnosti vyčlení dostatečné prostředky a umožní řádné (reálné) fungování zákona.[22] Předpokládaný náklad na vytvoření registru je deset milionů korun, roční náklady na fungování milion korun. Více než pět milionů korun ročně pak budou stát zaměstnanci.[23] Pokud se peněžní prostředky nepodaří vyčlenit a ministerstvo povinné subjekty nebude kontrolovat a sankcionovat za nedodržování povinností, pravidlo zůstane jen na papíře.
Ačkoliv má návrh zákona o lobbování svá problematická místa – a to zejména, bude-li prosazen pozměňovací návrh Marka Bendy –, je to první významný krok systematického boje proti korupci v Česku. Zatím u nás vznikly zákony, které upravují jen dílčí úseky lobbování. Jedná se například o zákon o veřejných zakázkách, nominační zákon nebo tzv. zákon o whistleblowingu.[24] Už v roce 2026 by se mezi ně mohl zařadit i zákon o lobbování. Ale v jaké podobě? To už je jen a pouze v rukou poslanců a senátorů. A lobbistů, samozřejmě.
studentka Právnické fakulty MUNI
Úvodní foto: Corruption. Foto: Corruption, Nick Youngson, pix4free, CC BY-SA 3.0 https://pix4free.org/photo/3421/corruption.html
[1]Rekonstrukce státu. Lobbisté pod kontrolou. Vláda konečně schválila odkládaný návrh zákona [online]. rekonstrukcestatu.cz. [1.12.2024]. https://www.rekonstrukcestatu.cz/archiv-novinek/lobbiste-pod-kontrolou-vlada-konecne-schvalila-odkladany-navrh-zakona
[2]Vláda České republiky. Pravidla pro lobbisty se blíží: Politici a odborníci řešili s lobbisty nový zákon [online]. vlada.gov.cz. [1.12.2024]. https://vlada.gov.cz/cz/clenove-vlady/pri-uradu-vlady/michal_salomoun/aktualne/pravidla-pro-lobbisty-se-blizi-politici-a-odbornici-resili-s-lobbisty-novy-zakon--214179/#
[3]Vladimír Řepka. Vláda schválila návrh zákona o lobbování a související změnový zákon [online]. msp.gov.cz. [1.12.2024]. https://justice.cz/web/msp/rozcestnik/-/clanek/vlada-schvalila-navrh-zakona-o-lobbovani-a-souvisejici-zmenovy-zakon-kopirovat-
[4]Vláda české republiky. Způsoby regulace lobbingu ve vybraných zemích [online]. vlada.gov.cz. [1.12.2024]. https://vlada.gov.cz/assets/protikorupcni-strategie-vlady/na-leta-2011_2012/A1c---mezinarodni-srovnani.pdf
[5] Transparency International. Co děláme [online]. transparency.cz. [1.12.2024]. https://www.transparency.cz/co-delame/
[6]Transparency International. Česko stále zaostává za průměrem EU, ukazuje Index vnímání korupce [online]. transparency.cz. [1.12.2024]. https://www.transparency.cz/cpi2023/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAudG5BhAREiwAWMlSjOC3waZpkmIVGpv5Hb1C0lyChin54vTKq_yE7z7zi91L14VB3_I9yxoCzf4QAvD_BwE
[7]European Commission. 2023 Rule of Law Report Country Chapter on the rule of law situation in Czechia [online]. commission.europa.eu. [1.12.2024]. https://commission.europa.eu/document/download/266a09d8-1d5f-4e30-8121-c92830195d88_en?filename=12_1_52570_coun_chap_czechia_en.pdf
[8]Karasová, Jana. Česko chystá zákon o lobbingu. Piráti chtějí, aby kontakty hlásil i prezident nebo asistenti poslanců [online]. irozhlas.cz. [1.12.2024]. https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/lobbing-zakon-cesko-2024_2402041651_ako
[9]Evropská komise. Plán na podporu oživení Evropy v České republice [online]. czechia.representation.ec.europa.eu. [1.12.2024]. https://czechia.representation.ec.europa.eu/strategie-priority/plan-na-podporu-oziveni-evropy-v-ceske-republice_cs#n%C3%A1rodn%C3%AD-pl%C3%A1n-obnovy
[10]Vladimír Řepka. Vláda schválila návrh zákona o lobbování a související změnový zákon [online]. msp.gov.cz. [1.12.2024].https://justice.cz/web/msp/rozcestnik/-/clanek/vlada-schvalila-navrh-zakona-o-lobbovani-a-souvisejici-zmenovy-zakon-kopirovat-
[11]Vláda České republiky. MFD: Děravý zákon o lobbování [online]. vlada.gov.cz. [1.12.2024]. https://vlada.gov.cz/cz/clenove-vlady/pri-uradu-vlady/michal_salomoun/z-medii/mfd-deravy-zakon-o-lobbovani--205919/
[14]Vláda České republiky. Pravidla pro lobbisty se blíží: Politici a odborníci řešili s lobbisty nový zákon [online]. vlada.gov.cz. [1.12.2024]. https://vlada.gov.cz/cz/clenove-vlady/pri-uradu-vlady/michal_salomoun/aktualne/pravidla-pro-lobbisty-se-blizi-politici-a-odbornici-resili-s-lobbisty-novy-zakon--214179/#
[15]Rekonstrukce státu. Lobbisté pod kontrolou. Vláda konečně schválila odkládaný návrh zákona [online]. rekonstrukcestatu.cz. [1.12.2024]. https://www.rekonstrukcestatu.cz/archiv-novinek/lobbiste-pod-kontrolou-vlada-konecne-schvalila-odkladany-navrh-zakona
[16]Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky. Sněmovní tisk 649
Vl. n. z. o regulaci lobbování [online]. psp.cz. [1.12.2024]. https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=9&t=649
[17]Rekonstrukce státu. Poslanci v čele s Markem Bendou prosazují množství výjimek, které podkopávají účinnou regulaci lobbingu [online]. rekonstrukcestatu.cz. [1.12.2024]. https://www.rekonstrukcestatu.cz/archiv-novinek/poslanci-v-cele-s-markem-bendou-prosazuji-mnozstvi-vyjimek-ktere-podkopavaji-ucinnou-regulaci-lobbingu
[19]ibidem
[20]Vláda České republiky. MFD: Děravý zákon o lobbování [online]. vlada.gov.cz. [1.12.2024]. https://vlada.gov.cz/cz/clenove-vlady/pri-uradu-vlady/michal_salomoun/z-medii/mfd-deravy-zakon-o-lobbovani--205919/
[21]Rekonstrukce státu. Poslanci v čele s Markem Bendou prosazují množství výjimek, které podkopávají účinnou regulaci lobbingu [online]. rekonstrukcestatu.cz. [1.12.2024]. https://www.rekonstrukcestatu.cz/archiv-novinek/poslanci-v-cele-s-markem-bendou-prosazuji-mnozstvi-vyjimek-ktere-podkopavaji-ucinnou-regulaci-lobbingu
[23]Karasová, Jana. Česko chystá zákon o lobbingu. Piráti chtějí, aby kontakty hlásil i prezident nebo asistenti poslanců [online]. irozhlas.cz. [1.12.2024]. https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/lobbing-zakon-cesko-2024_2402041651_ako
[24]Vláda České republiky. MFD: Děravý zákon o lobbování [online]. vlada.gov.cz. [1.12.2024]. https://vlada.gov.cz/cz/clenove-vlady/pri-uradu-vlady/michal_salomoun/z-medii/mfd-deravy-zakon-o-lobbovani--205919/ a Karasová, Jana. Česko chystá zákon o lobbingu. Piráti chtějí, aby kontakty hlásil i prezident nebo asistenti poslanců [online]. irozhlas.cz. [1.12.2024]. https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/lobbing-zakon-cesko-2024_2402041651_ako
Od roku 2020 zveřejňuje Evropská komise každoročně Zprávu o právním státu. Její účel je především preventivní, měla by odhalovat problémy, které se v jednotlivých státech Evropské unie objevily za uplynulý rok,...
Aktuálně je Česká republika jednou z posledních zemí Evropské unie, která dosud nedostála svým mezinárodním závazkům v oblasti ochrany dětí před tělesnými tresty. Co má na situaci změnit chystaná novela občanského...