Sleva z kupní ceny
Jde-li o vadné plnění, pak sleva z kupní ceny patří mezi standardní práva kupujícího, která mu zákoník nabízí. Víme ale, jak se taková sleva určí? Podle jakých pravidel? A přistupuje k tomu judikatura správně? O...
Zajímá vás, jak advokáti nahlížejí na své podnikání? Jak jsou spokojeni se svou prací a jaké mají cíle? Podívejte se na výsledky průzkumu, který mezi advokátními kancelářemi provedlo Evolio ve spojení s platformou Právo21.
Průzkumu od chytrého softwaru pro advokáty Evolio se zúčastnilo téměř 70 advokátních kanceláří rozmístěných po celé České republice. Jejich odpovědi na otázky v online dotazníku ukazují nejen aktuální stav, ale i porovnání se situací před rokem.
Struktura klientů významně ovlivňuje příjmy a stabilitu advokátních kanceláří. Jedním z nejvýznamnějších parametrů je velikost zakázek a dlouhodobá spolupráce s klienty.
Procento stálých, paušálních a opakujících se klientů tvoří více než 70 % klientely advokátních kanceláří. Ve srovnání s minulým rokem poklesly o 5 % počty jednorázových klientů.
Správná cenová politika umožňuje advokátním kancelářím pracovat kvalitně bez tlaku na kvantitu. Zdá se, že účastníci průzkumu postupně spějí ke spokojenosti.
Ve srovnání s minulým rokem lehce narostl počet spokojených kanceláří o 2 %, a je téměř u 50 %. Významně se zvýšil počet advokátů, kteří se snaží hledat řešení, jak svou nespokojenost řešit. Advokáti zkrátka začínají více přemýšlet jako podnikatelé.
Většina dotázaných advokátních kanceláří účtuje nejčastěji hodinovou sazbou. Větší čtvrtina si k sazbě připočítává i přísudek a 15 % z nich vyměřuje odměnu z celku.
Co je zajímavé, v českém prostředí se zatím moc neuchytila odměna za úspěch ve věci, tzv. success fee, na kterou v jiných zemích běžně narazíte.
Specializace na konkrétní segment práva může advokátní kanceláři poskytnout velkou konkurenční výhodu a díky opakujícím se případům ušetřit mnoho času při zpracování kauzy.
Za poslední rok se udála zajímavá změna. Přes 10 % advokátů se z generální praxe přesunulo a začalo se specializovat na segment práva s jeho přesahem z práva.
Průzkum přinesl i odpovědi na otázku, co advokátní kanceláře brzdí v jejich rozvoji. Roztříštěnost odpovědí ukazuje, že každá kancelář má jiný problém, který nedokáže vyřešit pomocí vlastních sil. Hledání personální posily už není tak aktuální jako zisk lepších klientů, nad kterým přemýšlí už téměř 40 % advokátů. To je o 10 % více než loni. Zároveň se zvýšila potřeba efektivního řešení marketingu, kdy se oba ukazatele zvýšily průměrně o 3 %. Zbytek si drží konzistentní čísla.
Advokátům jsme položili otázku, jaký dopad měla pandemie na jejich kancelář. Odpovědi překvapily, protože na 83 % advokátů nezanechala žádný významný šrám, 5 % označilo pandemii dokonce za prospěšnou pro svůj rozvoj. No a ten zbytek jsou smolaři, jejichž podnikání pandemie bohužel pošramotila.
Pandemie možná neovlivnila business advokátních kanceláří, ale samotný život v nich určitě. Téměř polovina advokátů začala využívat homeoffice, především z důvodu nucených lockdownů. To se zákonitě projevilo i ve využívání moderních technologií při komunikaci na dálku, takže už nemají tak často osobní schůzky.
V další části dotazníku jsme se zaměřili na hlasování o nových funkcích, které by si právníci v informačním systému pro advokátní kanceláře Evolio přáli. Podívejte se na blog, kde naleznete zbytek výsledků dotazníku, více zaměřených na hodnocení samotného systému, nebo se rovnou zaregistrujte a příští rok můžete svůj názor vyjádřit i vy.
Ve výuce dějepisu si rozhodně nelze stěžovat na nedostatek právních dokumentů. Mnozí si jistě vybaví Zlatou bulu sicilskou, Pragmatickou sankci, Versailleskou mírovou smlouvu či Mnichovskou dohodu. S řadou důležitých...
Česko směřuje k zakotvení principů restorativní justice (RJ) v novele trestního řádu, která prošla připomínkovým řízením. Novelu doplní nová metodika vydaná Institutem pro restorativní justici (IRJ), která tyto...