Jan Tříska
student Právnické fakulty MUNI
Koronavirová pandemie není nikterak povzbuzující. Nutí nás trávit v našich domovech mnohem víc času, než jsme byli zvyklí. Abyste se mezi čtyřmi stěnami zabavili co nejlépe, přinášíme vám tip na osm filmů a seriálů s právní tematikou. Pojďte se společně s hrdiny těchto audiovizuálních děl odreagovat a přijít na nové podněty a myšlenky.
Je jedno, jestli jste právník, učitel nebo třeba epidemiolog – dobrodružství Franka Underwooda (Kevin Spacey), senátora Demokratů za stát Jižní Karolínu, musíte vidět.
Frank je mimořádně schopný whip [1], kterému je slíben post ministra zahraničí v kabinetu nově zvoleného prezidenta. Jenže, jakmile se začne lámat chleba, je mu řečeno, že původní dohoda neplatí. Nikdo z protagonistů nečeká, že si to absolvent práv z Harvardu nenechá líbit a započne svoji cestu plnou intrik až na samotný vrchol, to vše s pomocí své okouzlující manželky Claire.
Seriál natočený podle skutečných událostí o Orenthalu Jamesi Simpsonovi, bývalém veleúspěšném a superslavném hráči amerického fotbalu.
O. J. Simpson je vzorem pro černošskou komunitu, kam až to kluk z chudinské čtvrti může dotáhnout. Vše se změní, když jsou jeho bývalá manželka a mladý číšník nalezeni brutálně zavražděni. Téměř všechny důkazy ukazují jedním směrem – O. J. Simpson. Na svoji obhajobu si slavný fotbalista najme tým těch nejlepších právníků, dodnes přezdívaných jako „Dream team“, který vede jeden z nejvýraznějších afroamerických advokátů Johnnie Cochran.
Chytře vyprávěný příběh, především prostřednictvím sond do charakteru protagonistů, je skvěle odstupňován až do samotného konce. Najdete v něm scény, při kterých se vám chce brečet, stejně tak scény, při kterých jen hledíte se zatajeným dechem.
Seriál má také druhou řadu pojednávající o vraždě Gianni Versaceho, která ovšem není tak právnicky vykreslena. A v září se můžeme těšit na řadu třetí o impeachmentu Billa Clintona.
Postava právníka Saula Goodmana se poprvé objevila ve veleúspěšném a bezkonkurenčním seriálu Breaking Bad (v češtině Perníkový táta). Právě Saul se setkal s takovou diváckou oblibou, že se tvůrci zcela prozřetelně jali natočit samostatnou sérii jeho příběhů pojednávající o Saulově životě před setkáním s Walterem Whitem (hlavní postava Breaking Bad).
Saul Goodman je velmi schopný právník, který má rád peníze. Poskytuje všechny druhy služeb, včetně zastupování drogových bossů, praní špinavých peněz, ale i řešení problémů řadových občanů.
Jak sám říká: „Jsem právník, ne kriminálník“. Jestli hledáte vtipného a vychytralého právníka, který dokáže vybruslit ze všeho a ještě se na tom nabalit, Better call Saul!
Dobrá, chápu, řada z vás je principiálně proti jakékoliv české produkci. Jistě je pravda, že na různá traumata máme z posledních let právo, nicméně dle mého skromného vhledu se blýská na lepší časy. Život a doba soudce AK je jeden z mála počinů české kinematografie s právnickým podtextem a troufám si říci, že není nikterak tristní.
Hlavní postava Adam Klos je mladý soudce, před kterého předstupují lidé s typickými občanskoprávními spory. Stejně jako se snaží nalézt spravedlnost, pokouší se nalézat i sebe samého. Ve druhé řadě se navíc přesune na úsek trestního práva, kde soudí těžké zločince, jejichž případy jsou zpravidla založeny na skutečných událostech.
Většinou seriály a filmy o právnících vykreslují děj z pohledu stran sporu. Život a doba soudce AK se ale zabývá především soudcem, jeho pocity, nejistotami a motivy jednání. Stojí za to dát tomu šanci.
Dostupné v Archivu ČT. ČSFD
Soudce je další z rolí Roberta Downey jr., kde hraje sám sebe, tedy napraveného rebela. Veleúspěšný právník Hank Palmer jednoho dne obdrží zprávu, že jeho matka zemřela. Vrací se proto na čas domů na venkov do Indiany, kde na něj čeká jeho bratr a otec. Otec je vážený místní soudce, se kterým Hank už spoustu let nepromluvil.
Konstelace obyčejné návštěvy nefunkční rodiny se otočí o 180 stupňů ve chvíli, kdy je sám soudce obviněn z vraždy jednoho čerstvě propuštěného recidivisty. Hank chce po různých zjištěních svého otce obhajovat, z čehož sám obviněný není nijak odvázán.
Soudce je právnicky poutavý film. Kromě soudního sporu je nám předložen i spor otce a syna. Co všechno je ochoten rodič udělat, aby jeho dítě sešlo z cesty notorického floutka a obrátilo svůj život směrem k úspěchu a odpovědnosti?
Asi největší klasika je tzv. inside-the-court drama [2], kterou ale čeští diváci teprve objevují.
Legendární Gregory Peck ztvárňuje maloměstského právníka Atticuse Finche ve městě Maycomb, který rozhodně nemá málo práce. Jednoho dne je místní Afroameričan obviněn ze znásilnění bělošské dívky. Okolnosti jsou ovšem dost nejasné, a zatímco se místní obyvatelé chystají podezřelého takřka na místě zlynčovat, sám Atticus je na vážkách. Jeho smysl pro spravedlnost mu velí postavit se na stranu obhajoby.
Film získal tři Oscary, včetně hlavní role Gregoryho Pecka, a na dalších pět byl nominován. Toto dozajista klasické dílo americké kinematografie nesmí žádnému fanouškovi spravedlnosti ujít.
Andrew Beckett (Tom Hanks) je mladý a vynikající právník. Má ale dvě pro společnost problematičtější stránky. Je homosexuál a má HIV. Jednoho dne je ze své práce propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost, nicméně jemu je pravý důvod zcela jasný. Snaží se tedy domoci spravedlnosti a svého bývalého zaměstnavatele zažaluje.
Pomoc hledá u ani ne tak úspěšného jako spíš houževnatého kolegy Joe Millera (Denzel Washington). Ten přes počáteční pochyby a jisté antipatie souhlasí, čímž epický spor může začít.
Film obdržel dva Oscary, jeden za hlavní roli Toma Hankse a druhý za titulní píseň od Bruce Springsteena (jehož hudbu byste u filmu s takovým tématem nemuseli zrovna čekat). I přes další úspěchy je ale film v očích kritiků dosti rozporuplný i s ohledem na bagatelizování HIV obětí.
V Česku jde o poměrně známé dílo už proto, že jednoho z dvanácti porotců ztvárnil Jiří Voskovec, legendární český herec, textař a skladatel, který tvořil nezapomenutelnou trojici s Janem Werichem a Jaroslavem Ježkem.
Jde o poměrně jednoduchý případ. Mladý floutek je obviněn z vraždy. Je to ideální pachatel – nikdo ho moc nemá rád a na první pohled nevzbuzuje příliš důvěryhodnosti.
Porota zasedá a zdá se, že bude případ do několika minut rozhodnut. Přistupuje se k hlasování a ejhle, jedenáct pro a jeden proti. Henry Fonda, který hlasoval proti vině, započne konverzační drama. To obsahuje několik důkazů, hlasovací lístky a 12 rozhněvaných mužů, což nakonec vyústí v jedno z nejklasičtějších děl americké (nejen právnické) kinematografie.
Upřímně, podívat se na něco jenom proto, že je to s právnickou tematikou, dle mého názoru spíše napovídá o existenci jakési pracovní či jiné deformace. Na druhou stranu, každý z těchto počinů má svůj osobitý podtext – obsahuje a implikuje mnohem víc nežli měření argumentačních faulů před soudní stolicí. Mě osobně to motivuje dělat cokoliv smysluplného, když mi zrovna motivace chybí.
A ultra bonusový tip na závěr. Když nevíte coby, u Soudkyně Barbary se vždy od srdíčka zasmějete.
student Právnické fakulty MUNI
[1] Whip, v Česku nejčastěji oplývající přízviskem zástupce vůdce dané strany, je osoba, která se v první řadě stará o shromažďování hlasů pro/proti danému návrhu.
[2] V USA je pro právnicky zaměřená díla zpravidla užíváno přízvisko „legal drama“ nebo „courtroom drama“, vyjadřující, že se daný počin soustředí na narativ příběhu z pohledu práva. Inside-the-court drama je pak bližší termín pro „legal drama“ a jeho děj se odehrává především v soudní místnosti.
Letošní 16. ročník konference České právo a informační technologie, pořádaný na brněnské právnické fakultě, přilákal zhruba 100 účastníků, což svědčí o stále vysokém zájmu o problematiku práva IT. Konference nabídla...
Dne 21. srpna se uskutečnilo setkání s částí autorstva dlouho očekávaného pokračování knihy Mužské právo. Jednalo se již o druhé setkání, kde byly představeny příspěvky, které bude tento díl knihy obsahovat.