Soudní síň či manéž politického procesu: Fakultní divadelní společnost zaplnila Národní divadlo Brno

Ve čtvrtek 30. ledna uvedla Fakultní divadelní společnost na prknech brněnské Reduty autorskou inscenaci s názvem Milada. Hra pojednává o nechvalně známém politickém procesu s Miladou Horákovou a dalšími nepřáteli totalitního režimu a zavede diváka do soudní síně Československé republiky 50. let. V originálním podání divadelní společnosti tak měl zaplněný sál Národního divadla Brno možnost zhlédnout jedno z největších justičních cirkusových představení historie naší země.

3. 2. 2025 Tereza Kotlasová

Foto: Viola Kučerová, Fakultní divadelní společnost

Ve čtvrtek 30. ledna uvedla Fakultní divadelní společnost na prknech brněnské Reduty autorskou inscenaci s názvem Milada. Hra pojednává o nechvalně známém politickém procesu s Miladou Horákovou a dalšími nepřáteli totalitního režimu a zavede diváka do soudní síně Československé republiky 50. let. V originálním podání divadelní společnosti tak měl zaplněný sál Národního divadla Brno možnost zhlédnout jedno z největších justičních cirkusových představení historie naší země.

Hra využívá formu verbatim divadla a umožňuje divákům nahlédnout do dramatického procesu, který vedl k justiční vraždě této významné české právničky a političky. Při tvorbě hry bylo pracováno nejen s doslovným přepisem soudního přelíčení s obžalovanými Miladou Horákovou, Jiřím Hejdou, Antonií Kleinerovou a Závišem Kalandrou, ale také se záznamy z rozhovorů s dělnickou prokurátorkou Ludmilou Brožovou-Polednovou, dochovanými rezolucemi občanů, dopisy Milady Horákové a jejími posledními slovy před smrtí. Inscenace tak oživuje tragické události totalitního režimu, klade otázky o spravedlnosti, manipulaci s právem a nebezpečí využití justice jako nástroje politického režimu. Právě i důrazem na historickou přesnost hra vyvolává silné emoce a nutí diváky k zamyšlení nad tím, jak snadno se může právo stát pouhou kulisou soudního řízení pod cirkusovou plachtou.

Není divu, že inscenace sklidila velký úspěch. V případě hry Milada totiž nejde pouze o kulturní zážitek založený na fikci, ale o autentické svědectví, které na jevišti přivádí skutečné události zpět k životu. Publikum bylo svědkem emotivního představení, které bylo v závěru odměněno ovacemi ve stoje.

Fakultní divadelní společnost

Fakultní divadelní společnost funguje při Právnické fakultě Masarykovy univerzity a slaví letos již desáté narozeniny. Sdružuje jak současné, tak bývalé studenty brněnské právnické fakulty a ve své tvorbě se soustředí na specifickou formu dokumentárního divadla nazývané verbatim. Verbatim divadlo pracuje s doslovnými přepisy skutečných událostí a scénář inscenací je složen ze slov, která byla pronesena ve skutečných rozhovorech, soudních řízeních, projevech či při jiných událostech. Herci tak neinterpretují fikci, ale rekonstruují historické události přesně podle dochovaných záznamů. Jinak tomu není ani v případě divadelní hry Milada, která věrně reprodukuje jeden z nejznámějších politických procesů 50. let.

Tereza Kotlasová

studentka Právnické fakulty MUNI

Foto: Viola Kučerová, Fakultní divadelní společnost

Tvorbu Práva21 sponzorují

Vybrali jsme pro vás


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info